JACOBS TANGERINE DREAM BLOG

JACOBS TANGERINE DREAM BLOG

En forandring af dimensioner

DK - interviewsOprettet af Jacob Pertou ons, september 03, 2008 23:00
(Dream Collector #7, Juni 1994)

Edgar Froese taler om Tangerine Dreams fremtid

Tangerine Dream ser frem til enorme stilistiske og tekniske forandringer. Bandet vil ikke længere producere soundtracks, og de vil snart skabe nye lyde, ved hjælp af nyt udstyr, bekendtgjorde Edgar Froese i et interview med Dream Collector i sit studie i Berlin.

Dream Collector: Jeres nye studie-cd, Turn Of The Tides, findes i "New Age" sektionerne i butikkerne igen... Hvad med Tangerine Dreams musikstil?

Edgar Froese: Fra et stilistisk synspunkt, kan de otte numre på Turn Of The Tides sammelignes med Rockoon, men vi brugte mere guitar. Det adskiller os fra det såkaldte "New Age" musik. Vi håber en dag at folk vil forstå forskellen mellem vores musik og "New Age". Der er stadig mange, der ikke har fattet det.

Dream Collector: Du kan ikke lide den slags musik, skønt mange "New Age" kunstnere henviser til Tangerine Dream, som deres musikalske forbilleder...

Edgar Froese: Det er ikke den slags musik vi spiller, heller ikke selvom pladehandlere, musikanmeldere og lyttere altid leder efter en bås at putte Tangerine Dream i. Og endda mere irriterende end musikken er "New Age" filosofien, hvor alting er en karikatur på en positiv verden, og folk skal se denne "gelé-agtige babyverden" gennem rosa-farvede briller. "New Age musik" er blot lydtapet til dette verdensbillede, men det er ikke sådan vi ser verden omkring os. Tangerine Dreams musik er ikke det rette valg for folk, der stadig er til babymad.

Dream Collector: Tilbage til jeres album: Skal I promovere Turn Of The Tides ved hjælp af nogle livekoncerter?

Edgar Froese: Vi havde en idé omkring en turné i Tyskland, i det sene forår i år, men pladeselskaberne ville ikke tage nogle kommercielle risici. De vil altid vinde en præmie i lotteriet, før de tager del i sådant. Så vi har ingen klargjorte tourplaner lige nu. Der er idéer om en tourné i Japan og i USA, og der tænkes her på nogle virkelig ekstraordinære koncerter.

Dream Collector: Ved siden af studieproduktioner, er der nogle soundtrackplaner for den kommende fremtid?

Edgar Froese: Langt om længe har jeg fundet det temmelig absurd at bruge min musikalske energi på baggrundsmusik til biljagter, drabsprocedurer, horrorklichéer og andre afskyelige "realiteter". Heldigvis, har jeg valgt at trække mig fra dette skøre og dumme miljø.

Dream Collector: For et par år siden informerede fordums Tangerine Dream International Fan Club omkring dit personlige filmprojekt om den hollandske middelalderkunstner Hieronymus Bosch (ca. 1450-1516), som skabte, for eksempel, religøse billeder om Dommens Dag og pinsel. Vil du nogensinde blive færdig med denne film?

Edgar Froese: Jeg arbejder stadig på den film, som er planlagt til at være et projekt af musik og video. Angående hans malerier, er Bosch for mig et slags surrealistisk soundtrack.

Dream Collector: Er det så vidt din eneste idé, for dine egne filmprojekter?

Edgar Froese: I dette forår har jeg brugt noget tid i Venedig, for at lave mit første filmprojekt, som kameramand og producer. Det er en underlig dokumentar om nogle turister i det 14. århundrede...

Dream Collector: Hvad blev der af videoprojektet Mandala?

Edgar Froese: Den film blev endelig færdigjort i Tokyo. Den blev vist på en Japansk video-festival, og vandt førsteprisen. Senere hen, blev videoen fremført i en stor forretning i Tokyo, hvor der vises film hver dag. Der er planlagt en udgivelse på video i nær fremtid.

Dream Collector: Hvad vil blive jeres næste projekter efter Turn Of The Tides og din soloplade?

Edgar Froese: Ved udgangen af 1994, vil vi udsende vores næste CD, som vil blive den sidste for Miramar Records. Vores kontrakt vil derefter udløbe, og måske vil vi lave et stort skift af meget dristige dimensioner, musikalsk som visuelt.

Dream Collector: Vil det være med det lydsystem, du har har omtalt adskillige gange?

Edgar Froese: Ja. Vi havde bestemt håbet på at bruge dette system tidligere, men det tog længere tid end forventet. Så vi arbejder stadig på det, og vores nye CD, Turn Of The Tides, er stadig produceret ved hjælp af vores velkendte teknologi. Jeg håber snart jeg kan stoppe med at arbejde med det udstyr. Det er udmattet nu, og det er på tide at benytte nogle fuldstændigt nye tekniske muligheder.

Dream Collector: Hvordan vil resultatet blive, når du introducerer dette nye lydsystem i din musik?

Edgar Froese: Jeg er ikke tekniker, men jeg ved hvordan musik skal formidles ad teknisk vej. Disse nye veje vil være fuldstændig anderledes end dem vi har fulgt indtil nu. De tekniske påfund vi bruger, vil ikke blive solgt nogle steder. Dette vil medføre et teknisk og musikalsk brud med vores traditioner, endda mere end de tidligere 70'ere, hvor vi hvor introducerede synthesizere og sequencere i vores musik. Det tog ti år før folk accepterede analoge synthesizere, og i 80'erne, tog det ti år før folk blev vant til musik fremført af digitalt udstyr og computere. Så det tager nok yderligere ti år, før lytterne vil forstå vores kommende, nye drejning i musikken.

Dream Collector: Hvad anser du for at være Tangerine Dreams musikalske idé?

Edgar Froese: Hver enkelt lytter må selv finde svaret i effekten som vores musik er skyld i. Musikken er som en udløser, der giver impulsen for de spørgsmål der omhandler dit personlige jeg. Tænk bare på dine følelser og reaktioner, mens du hører vores musik .

Dream Collector: Denne effekt må være totalt forskellig fra person til person, afhængig af det individuelle synspunkt. Der er mennesker som føler glæde, når de lytter til jeres musik, men vi kender også mennesker som føler sig grebet af frygt eller knuget, når de hører visse kompositioner eller lydeffekter. Hvorfor?

Edgar Froese: Folk snakker som regel om alt i deres liv, men hvis de kommer til eksistentielle hovedsager, bliver det meget ubehageligt for dem. Det er præcis hvad der ofte sker, når folk lytter til vores musik. Indvendigt kører der en film, og folk ser, det præcis er en film om deres selv. For nogle lyttere kan det være en glæde eller hjælp, for andre kan det være en meget ubehagelig effekt.

Dream Collector: Hvad skyldes denne effekt?

Edgar Froese: Mange mennesker identificerer sig med vores musik, hvis du gør det, har du noget tilfælles med dem som som udarbejder musikken. Det er afhængigt af mange ydre betingelser. Angående min musik, føler jeg at jeg ankommer med det forkerte tog, på det forkerte tidspunkt, på den forkerte station. Tangerine Dreams musik er ikke andet end et spørgsmålstegn; det er et middel til at betvivle ting. Det er godt hvis musikken kan give disse impulser til lytteren. Mit svar som den spørgende er ikke nødvendigvis det samme som det fra lytterne. Svaret må være forskellig for hver enkelt.

Dream Collector: Mange tak for dette interview.

© Peter Stöferle / Dream Collector. Oversat af Jacob Pertou 28-29/1-05.